Fuzzie – Hanna Bervoets (boekreview)

Fuzzie is de meest recente roman van de Nederlandse schrijfster Hanna Bervoets. In Fuzzie volg je het leven van vier personen: Maisie, Florence, Diek en Stephan, die allemaal in het bezit zijn van een pluizig zacht balletje dat tegen hen praat: Fuzzie. Fuzzie begint te pas en te onpas tegen ze te praten en zet ze met allerlei filosofische uitspraken aan het denken. Hierdoor worden niet alleen de personages aan het denken gezet, maar ook de lezer zelf. Benieuwd wat je van Fuzzie kan verwachten? Je vindt hier onze review!

Fuzzie: het verhaal

Alle vier de personages  in Fuzzie zijn op de een of andere manier niet gelukkig met hun leven. De relatie van Maisie en Florence is net verbroken. Diek is eenzaam en vult zijn dagen met de zorg voor zijn hond Max en internetdates met allerlei verschillende vrouwen. Stephan is werkeloos en weet niet goed wat hij met zijn leven wil. Eén ding hebben de vier met elkaar gemeen: ze zijn op zoek naar genegenheid.

En dat vinden ze in de vorm van Fuzzie, een klein pluizig balletje dat tegen hen praat. Het lijkt alsof het balletje precies zegt wat ze willen horen. Het begint zo: ‘Hé jij, ben je daar eindelijk?’, zegt Fuzzie. ‘Ik ben zo blij dat je mij gekozen hebt. Hoewel ik nog maar net in je handen lig heb ik het gevoel dat ik je al heel lang ken.’ Vervolgens gaat Fuzzie verder met het vertellen van filosofische gedachten over eenzaamheid, gemis en liefde. Maar het stelt ze ook vragen en geeft ze opdrachten. Iedere persoon krijgt hetzelfde te horen, maar ze gaan er op een andere manier mee om. In een korte tijd raken ze allemaal gehecht aan Fuzzie, die iets in hun leven lijkt in te vullen.

Voor even een eigen Fuzzie

Het boek neemt je mee in de levens van de hoofdpersonen en hun ervaringen met Fuzzie, maar zet je ondertussen zelf ook aan het denken. Bijvoorbeeld met de uitspraak: ‘is liefde nou een medicijn tegen eenzaamheid of slechts een symptoom ervan?’ Omdat het lijkt alsof Fuzzie je persoonlijk aanspreekt, voelt dat ook zo. Voor even heb jij ook je eigen kleine zachte pluizige balletje.

Het boek draait dan ook niet enkel om de hoofdpersonen, maar vooral om Fuzzie en de manier waarop je aan het denken wordt gezet. Er zijn dan ook geen grote gebeurtenissen, het leven van de hoofdpersonen kabbelt voort terwijl je ziet hoe zij beïnvloed worden door het kleine pluizige balletje.

Maisie & Florence: verfrissend normaal

Wanneer je op zoek bent naar een groots en spannend boek, dan is Fuzzie misschien niks voor jou. Het boek is ingetogen, poëtisch en gewoon mooi. Op een bijzondere manier weet Hanna Bervoets je juist zonder die grote gebeurtenissen toch constant te boeien. En wat Fuzzie voor ons dan weer extra leuk maakt: Maisie en Florence. De normaliteit en vanzelfsprekendheid van hun verbroken relatie in dit boek is verfrissend. Geen drama, geen coming out, gewoon een verbroken relatie waarvan de twee delen toevallig beide vrouw zijn.