Middagzwemmers – Jocelyn Vreugdenhil (boekreview)

Het gebeurt niet zo vaak dat er een Nederlandse roman met twee lesbische vrouwen in de hoofdrol verschijnt. We zijn daarom ook heel blij om het boek Middagzwemmers van Jocelyn Vreugdenhil met je te delen. Jocelyn Vreugdenhil woont samen met haar vriendin en twee dochters in Amsterdam. Ze werkt als tekstschrijver en Middagzwemmers is haar debuutroman. Lees verder om te ontdekken wat wij van het boek vinden!

Middagzwemmers – het verhaal

Middagzwemmers vertelt het verhaal van Sanne en Charlie, die samen graag een kindje willen. Sanne is een carrièrevrouw die werkt op de Zuidas in Amsterdam. Charlie is opnameleider bij een kookprogramma. Het boek begint bij de eerste ontmoeting van Sanne en Charlie, maar springt al snel verder naar vier jaar later. Hét moment waarop Sanne en Charlie besluiten dat ze samen een kindje willen.

De reis naar moederschap gaat voor Sanne en Charlie niet zonder slag of stoot. Wie gaan ze kiezen als donor? En moet het een bekende of onbekende donor zijn? Daarnaast heeft Sanne zo haar twijfels of ze wel een goede moeder zal worden. Sanne en Charlie groeien steeds verder uit elkaar. Terwijl Sanne zich in haar werk stort zoekt Charlie troost bij vriendin Amber. Overleeft de relatie van Sanne en Charlie de stress van hun kinderwens?

Geen lesbische clichés

Middagzwemmers is een verfrissend boek dat aan een hoop lesbische clichés voorbij gaat. Het boek zit vol herkenbare situaties, maar is alles behalve een zelfhulpboek. De personages voelen echt, hun ervaringen zijn realistisch en het boek weet je constant geboeid te houden.

Het boek is opgedeeld in vijf delen, waardoor je regelmatig een stuk vooruit springt in de tijd. Dit zorgt er voor dat het boek niet langdradig wordt. Daarnaast komen Sanne en Charlie echt tot leven in het boek, je leeft met ze mee maar ze halen af en toe ook het bloed onder je nagels vandaan.

Middagzwemmers is zo’n boek dat eigenlijk te vroeg is afgelopen. De fijne schrijfstijl, de leuke personages en de ontwikkelingen in het verhaal zorgen ervoor dat je meer wil! Kortom: je leest het in één ruk uit.

Middagzwemmers zelf lezen?

Benieuwd geworden naar Middagzwemmers? Houd de website en onze social media in de gaten voor een leuke giveaway!