Hayley Kiyoko; The Lesbian Jesus

Haar fans noemen haar de ‘Lesbian Jesus’, maar het grote publiek kent haar als Hayley Kiyoko. Met haar debuut studio album ‘Expectations’ is ze hard op weg de wereld van de popmuziek voorgoed te veranderen.

Ruim een maand geleden was het eindelijk zo ver: Expectations kwam uit. Tussen de in totaal 13 nummers zitten een aantal al uitgebrachte singles: Sleepover, Feelings en Curious. Vooral die laatste doet het goed. Het gebeurt niet vaak dat een single van een openlijke gay zangeres, met een gay thema aandacht krijgt op mainstream zenders als MTV.

 

Toch is dit wel precies wat de in Los Angeles geboren zangeres/actrice wil bereiken. “My journey has really been trying to normalize girls loving girls”, zegt ze in een interview met NPR Music.

Over Hayley Kiyoko

Al op jonge leeftijd wist Hayley dat ze gay was. Op haar zevende was ze bijvoorbeeld al verliefd op een lerares. Gelukkig groeide ze op in een vrijzinnige omgeving. Haar vader is acteur/komiek Jamie Alcroft en haar moeder, Sarah Kawahara, is een figuurschaatster/choreografe. Ze groeide ook nog eens op in het mekka voor de creatieve en vrije geesten: Los Angeles, Californië.

 

Acteren deed Hayley al op jonge leeftijd; vooral in reclames. Ook kreeg ze als jong meisje drumles en danslessen. Al snel werd ze opgepikt door Disney, waar ze later onder andere een rol kreeg in Wizards of Waverly Place. Voordat ze haar eerste single uitbracht was ze dan ook vooral bezig met films en televisie series. Een blik op filmsite IMDB laat zien dat de 27-jarige een aardig film CV heeft opgebouwd: Scooby Doo, Lemonade Mouth, Jem and the Holograms, XOXO, CSI: Cyber, Fosters…

Laat uit de kast

Juist haar werk in kinderseries en -films zorgde er waarschijnlijk voor dat ze pas laat uit de kast kwam. Nu mag ze dan bekend staan als ‘The Lesbian Jesus’, in het begin van haar zangcarriere zong ze nog ‘braaf’ teksten als: “And we like to go dancing with all the boys. But, don’t get us wrong, we ain’t no toy. We just wanna make your bubble pop”. De tekst komt uit één van de nummers die ze maakte met haar meidengroep die ze rond 2007 samen met onder andere zangeres Tinashe (2 on, All hands on deck, Company) begon. The Stunners stopte al na 4 jaar. Ze waren niet populair genoeg. Hayley richtte zich op haar solo carriere.

 

Drie EP’s bracht ze uit: A Belle to Remember (2013), The Side of Paradise (2015) en Citrine (2016). Allemaal al een beetje in dezelfde stijl als die ze nu aanhoudt: jaren 80 pop, maar met een hedendaags tintje, zoals Billboard het beschrijft. Qua teksten hield Hayley het met A Belle to Remember (2013) nog algemeen. Maar, met haar volgende EP kwam ze ‘uit de kast’.

 

Girls like girls like boys do

Cliffs Edge en Girls Like Girls lieten, vooral qua videoclip, eindelijk de echte Hayley zien en horen. Ze schreef niet alleen de teksten, maar regisseerde ook de videoclips. Vooral Girls Like Girls werd populair. “I loved the idea of how all these guys always are stealing other guys’ girls and I was like, ‘There’s no female anthem for a girl stealing another guy’s girl,’ and that is the coolest thing ever, ‘Girls Like Girls’ has become a universal video that brings out different kinds of emotions for different kinds of people”, zei Hayley erover in US Weekly.

Haar singles zorgde voor bekendheid bij het grote publiek, maar waren ook het begin van haar bijnaam in de lgbtq community; The Lesbian Jesus. Op haar derde EP zingt ze vooral liefdesnummers, zoals Pretty Girl en Ease My Mind. Nummers waarin ze openlijk over haar gevoelens voor vrouwen zingt. Vol verwachting werd er dan ook gewacht op haar eerste studio album: Expectations.

 

“If you see two girls falling in love and normalizing that, then people can go, ‘I can fall in love, too. I can be that person. I can look like that. I can get a girl that looks like that.’ If they see that, then they can believe it. It’s just how we are”, zei Hayley over Expectations in tijdschrift Billboard. Dit is het eerste studio album van een gay zangeres waarin er compleet open over haar seksualiteit wordt gezongen.

De meeste reacties op haar album zijn positief en het lijkt er dan ook op dat dit echt nog maar het begin is van Hayley’s zangcarriere. En nog belangrijker; nog maar het begin van de verandering binnen de popmuziek.

Dit artikel is geschreven door redactielid Stefanie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *