Thelma (review + win kaartjes!)

Thelma is een jonge Noorse vrouw die haar ouderlijk huis verlaat om te gaan studeren in Oslo. Ze is een beetje verlegen en kent niemand op de school. Maar al snel raakt ze bevriend met Anja, met wie ze samen wiskunde heeft. De twee zien elkaar voor het eerst in de bibliotheek, waar Anja door onverklaarbare redenen een aanval krijgt. Thelma laat zich onderzoeken om erachter te komen of ze misschien epilepsie heeft.

Anja en Thelma

Het duurt niet lang voordat Thelma merkt dat ze verliefd is op Anja. En dat het wederzijds is. Maar telkens als de spanning tussen de twee vrouwen oploopt gebeuren er vreemde dingen. Thelma is streng gelovig opgevoed en zit daarom in de knoop met de gevoelens die zij heeft. Ze krijgt hierdoor ook vreemde dromen. Ze wil niet toegeven aan de gevoelens die ze heeft, maar ondertussen worden de aanvallen steeds heftiger.

De aanvallen lijken het gevolg van onverklaarbare, bovennatuurlijk krachten. Terwijl tragische herinneringen uit haar jeugd weer naar boven komen ontdekt Thelma dat ze deze krachten al haar hele leven bezit. Maar heeft ze ze wel onder controle?

Bekijk de film Thelma in de bioscoop!

Thelma is een psychologische thriller uit 2017 die zich afspeelt in Noorwegen. De film was te zien tijdens het Toronto International Film Festival dit jaar en is geselecteerd om mee te dingen naar de Oscar voor Best Foreign Language Film. De film is Noors gesproken en geregisseerd door Joachim Trier. Het hoofdpersonage Thelma wordt gespeeld door Eili Harboe en de rol van Anja wordt vertolkt door Kaya Wilkins.

De grimmige sfeer van Thelma neemt je gelijk in haar greep en laat je niet meer los tot het einde van de film. De film is mysterieus en eigenzinnig, er wordt sterk geacteerd en de film is prachtig in beeld gebracht. Hoewel het “coming of age” thema van Thelma al vaak gebruikt is in films over de liefde tussen twee vrouwen, is Thelma alles behalve saai. Het bovennatuurlijke element in de film is verfrissend en angstaanjagend realistisch. Kortom: een film die je niet gemist mag hebben!

Benieuwd geworden naar Thelma? Kijk dan snel de trailer hieronder. Thelma draait vanaf 7 december in de bioscoop! IntoGirls mag 2 kaartjes weggeven voor Thelma! Meedoen? Check onze Facebook pagina.

Waar draait Thelma?

Thelma draait in de volgende theaters: